Monday, December 6, 2010

کدام نیوز؟


حاصل  سالها نشستن و نظاره گر بودن اخبار نیرنگستان حکومت،پاییدن ساختاری یکسان از گفته هاست که تنها در اعداد و ارقام اش تغییر حاصل می شود.این یکی نیز لابد از سوغات های قرار گرفتن در جغرافیای حساس و تاریخی ست که از بد حادثه هر روز ما را با تعداد کشته شدگانشان پذیرایی می کنند.
اخبار:
دژخیمان رژیم صهیونیستی امروز چند تن از مردمان مظلوم فلسطینی را به شهادت رساندند
طی عملیاتی انتحاری چند سرباز رژیم غاصب اسرائیل به هلاکت رسیدند
در پی انفجار بمبی در پاکستان بیش از چند صد نفر کشته شدند
در یک عملیات تروریستی در عراق بیش از چند ده نفر کشته شدند.هنوز هیچ کسی مسئولیت عملیات را بر عهده نگرفته است
نیروهای ناتو در افغانستان ،به اشتباه تعدادی از غیر نظامیان را به کشتن دادند
 و بعد محض خالی نبودن عریضه گفتاری از رهبر نظام  و بعد از او گفته های از پرزیدنت نیرنگستان و معاون بر حق او .کمی هم وعده هایی که به در و دهات ها داده می شود و دست آخر نشان دادن رذیله ای که در استیکبار جهانی اتفاق افتاده که می تواند از کتک خوردن یک سیاه پوست توسط نیروهای پلیس تا اعلام ورشکستگی غولهای اقتصادی نظیر جنرال موتورز باشد.چیز دیگری به خاطرم نمی رسد.
...
جایی می خواندم که پیش از برگزاری المپیک 2008 در چین،رسانه های بصری این کشور به تکاپو افتاده بودند که به هر ضرب و زوری که شده با سرعتی استثنایی فرهنگ مردم را بالاتر ببرند.هر چه بود؛المپیک عرصه ای ست که در آن غول اقتصادی جهان باید رخی به همتایان کاپیتالیست اش نشان می داد و عرض اندامی می کرد که در زمینه های فرهنگ و اقتصاد چه گام های بلندی بر داشته است.ماحصل اش رسیده بود به برنامه هایی آموزشی که از ابتدایی ترین مسائل تا مطالب غامض فرهنگی را به سرراست ترین حالت ممکن برای مردم بازگو می کردند،بلکه سر سوزن فرهنگ عمومی به پستوهای ضمیر ناخودآگاهشان تزریق بشود.از اینکه نباید با شلوار پارچه ای چکمه پوشید تا اینکه در برابر مهمانان خارجی چگونه باید رفتار کرد.نیت گرچه عافیت طلبی برای حکومت  این کشور بود،ولی فرهنگش نیز عایدی فراوانی داشت و بعد از المپیک،در عرصه فرهنگ،چین به واقع یک پله بالاتر رفت
بحث در اینجاست که اربابان رسانه در این خاک در قیاس با آن کشور،از این ابزار نیرومند چگونه استفاده کرده و می کنند؟در کشورهای پیشرفته تر ،رسانه ها اقل در ظاهر کوشش می کنند که خود را بی طرف نشان بدهند.در رسانه های فارسی زبان شاید بی بی سی در این زمینه پیشتاز باشد و رسانه های وطنی در انتهای قافله جا خوش کرده اند.وقتی رسانه ای با مخاطب میلیونی،در اخبار از تمام تکنیک های مغلطه و یا سفسطه بهره می برد،جدای از اینکه مردم را به غلط می اندازد و پنداری واهی به خورد آنها می دهد،در بلند مدت در فرهنگ عامه مردم راههای مغلطه و به اشتباه اندیشیدن را آموزش می دهد.حاصل این می شود که گفتارها پایه و اساس فکری ندارند و مراودات بی حاصل.محصول سالها اخبار یک طرفه و یک جانبه شنیدن و تحلیل های حق به جانب،شده پایه و اساس فکر مردمی که در تحلیل پیش پا افتاده ترین مسائل به حاشیه می روند و به راستی در تجزیه اخبار و حوادث ذهنی ناکار آمد دارند.
...



مجری اخباری که با شادی،از ناتوانی آتش نشانان آمریکایی و استرالیایی در مهار آتش چند ده هزار هکتاری سخن میگوید،وقتی که آنها با استفاده از تعداد زیادی بالگرد و هواپیما مشغول به کارند و توجهی به جنگل گلستان ندارند که با گالن های آب باید خاموش بشود ! 
پ.ن 1:این سایت خوبی برای امارهای هر لحظه جهان است.[کلیک
پ.ن.2:وبلاگ خوبی ست محض تفنن.[کلیک]

9 comments:

  1. سلام
    اخبار گوش کردن از رسانه ملی !! ما مثل یک عادت مازوخیستی شده آدم واقعاً روانش آزرده می شود با این مجری های بیست و سی مثلاً
    حیف گلستان زیبا که هنوز در آتش بی لیاقتی دارد می سوزد

    ReplyDelete
  2. دستت درد نکنه،این وبلاگ صبح شو قشنگ بود!

    ReplyDelete
  3. در همه دنیا رسانه های دیداری و شنیداری همیشه در این فکرند که چگونه و با چه روشی اخبار و برنامه هایی را تولید کنند که هم برای مردم جذاب باشد و هم بر مخاطبان خود بیفزایند اما مسئولان رسانه ملی ما از شب تا صبح فکر می کنند که چه برنامه و خبرهایی را پخش کنند که بیشتر حال مردم را بگیرند

    ReplyDelete
  4. خانم فرزانه
    دقیقا.چندی پیش در منزل یکی از اشنایان که پذیرای رسانه میلی (!) بودم،چند ساعتی روانم اشفته بود.به نظرم بعد از دیدن راسنه های خبری خارجی به پای رسانه های طونی نشستن محال می اید

    دانژه
    قابلی نداشت

    جناب برزین
    به همین هم فکر کنند ما راضی هستیم
    !

    ReplyDelete
  5. فند ق 70 کیلوییDecember 8, 2010 at 1:22 PM

    نمیدانم میدانی که من روزگاری نزدیک به چهار سال خبرنگار بودم و گزارشگر روزنامه و مجله
    همین قدر بگویم که فقط به 20 % اخبار در ایران میشود اعتماد کرد. یعنی از هر 5 خبر یکی

    ReplyDelete
  6. اگر این طور باشد که بدا به حال این فریبستان
    بدا به حال ما

    ReplyDelete
  7. هر چقدر هم كه تعدادي از ما به هر طريقي ( اينتر نت ، بي بي سي فارسي و ...) از اخبار و اطلاعات واقعي با خبر باشيم ولي باور كن تعداد مردم نا آگاه در اين مملكت خيلي زياد است . و هنوز هم مصرانه به اين رسانه ي ملي باور دارند . خودم هم اين را تازگي متوجه شدم . از ماست كه برماست .

    ReplyDelete
  8. فقط می تونم بگم که سطح فکر جامعه ما خیلی پایینه. واسه همین خبار ما در هیمن سطح میمونه. اخبارهای کشورهای خارجی را که ببینید تفکیک شده است. اما بیشتر بر اخبار محلی و داخلی ، یعنی عمده مطالب بر مطالب است که در داخل اتفاق افتاده است. اما ما کل اخبارمان بر سیاست خارجی مان است. سیاست سیاه کشیدن کشوری که با او در تضاد هستیم و سفید کردن چهر ه ای که با او منافع مشترک داریم.

    ReplyDelete
  9. شخصا هیچ اعتمادی به اخبار اینجا ندارم. نگاهشون مغرضانه س. حتا به خبر بودنشون هم شک دارم

    ReplyDelete

يك تذكر كوچك براي آسان شدن ارائه نظر:


اگر دوستاني كه ايميل و يا آدرس اينترنتي دارند لطف مي كنند و كامنت مي گذارند،لطفاً نام و آدرس اينترنتي خودشان را بگذارند

كساني هم كه وبلاگ ندارند به كمك همان گزينه آخر نيز مي توانند كامنت بگذارند،فقط اگر جزو دوستان هستند نام كوچك و يا فاميلي خود را نيز بگذاريد.برايم اهميت دارد كه كداميك از دوستان چه نظري مي دهند.

سپاس