وقتی گوشی هایمان را در دست گرفته و فیلم می گیریم، دقیقاً به دنبال چه چیزی هستیم؟از ثبت تصویر گرفته شده لذت می بریم؟برای خودمان حیثیت می خریم؟اوقاتمان را پر می کنیم؟...
حادثه میدان کاج می تواند تلنگری باشد که یک پله عمیق تر بنگریم که چرا بازار بلوتوث های خصوصی و اجتماعی تا این حد گرم است.طوری که بسیاری حاضرند بایستند و نظاره گر باشند و گامی به پیش نگذارند.در حالی که نگاهداری بسیاری از این تصاویر در کشورهای پیشرفته جرم محسوب می شود به راحتی و در غالب موارد بی آگاهی بین مردم می چرخد.وقتش نرسیده که به چرایی سر زدن چنین اعمالی عمیق تر بنگریم؟
***
دو
آیا سفاهت مرز بردار است؟دیشب فرتور را دیدم.آنقدر خندیدم که اشک در چشمانم جمع شده بود.این میل شدید «اسلامیزه» کردن بسیاری از تفکرات و یا ساخته های بشری که غالبا ٌ ریشه در غرب دارد از کجا نشئت می گیرد.؟ به شخصه با این که بیایند و لباس ، اندیشه، و هر چیز دیگری از نوع اسلامی بسازند و یا بیافرینند مشکلی ندارم،ولی اینکه بخواهند با دستکاری در چیز هایی که ریشه در غرب دارند ،این خیال را بپرورانند که بدان هویت اسلامی ببخشند،حاصل پدیده ای مضحک می شود که نمونه اش را در فرتور می توان دید
______________________________________________________________
سلام يكم كه خوشحال شدم رد پايتان را ديدم. دو اينكه من هم در فارس نيوز يا نميدانم كدامشان بود كه اين مسخره بازي را ديده بودم و جالب اينجاست كه اگر ما اين را طراحي كرده بوديم ميگفتند مگر ذوالفقار مسخره شماهاست كه باهاش شوخي ميكنيد؟
ReplyDeleteبا تکه ی دوم نوشته ات کاملا موافقم. از تکه ی اول چیزی نمی گویم چون خیلی رقت انپیز است.
ReplyDeleteاما تکه ی دوم. واقعا کمدی می سازد. از خودمان انگار هیچی نداریم
دقیقا بحث بر سر همین است
ReplyDeleteزمانی که فکر و یا اندیشه و یا احساسی بخواهد پا بگیرد،روندی تکاملی را طی می کند.متناسب با شرایطی که در ان قرار دارد.
وقتی که کراوات را وارد عرصه پوشش کردیم دیگر نمی توانیم بنا به سلیقه خودمان بلایی سرش بیاوریم.کراوات که وارداتی بود تنها با لباس فرهنگ مبدا که کت و شلوار بوده و هست ست می شود.
فرض کنید که با لباس کردی بیاییم کراوات ببندیم.دو عنصر نامتجانس
در عرصه فکر و اندیشه نیز چنین است
در مورد اولی، بحث زیاده. پارسال تو تولد بچه ی یکی از دوستان همه رفته بودن جلو که با دورین یا موبایلشون عکس بگیرن. صحنه ی مضحکی بود
ReplyDeleteدومی فقط یه جوک واقعی از دنیای اسلامه که چیزی از خودش نداره و باز داره دم از هویت می زنه
درخت ابدی عزیز
ReplyDeleteبا حرف های شما موافق نیستم
هر اندیشه و یا مکتبی به مرور زمان برای خودش هویتی دست و پا می زند که نه قابل تحقیر است و نه قابل چشم پوشی
اسلام نیز مانند ادیان دیگر برای خود تاریخی دارد
اتفاقا در دوره هایی که افکار پیشرو بر آن حاکم بوده دستاورد های فکری و فرهنگی کمی نداشتند
ایرادی که من می گیرم به این است که می خواهند آنچنان فبه اش کنند که به ازای تمام تولیدات فکری و فرهنگی و دستاورهای علمی ،ما به ازای اسلامی پیدا کنند
که چنین چیزی نه برای اسلام،نه هیچ چیز دیگری شدنی نیست
وقتی هم کسی بخواهد پایش را از گلیمش دراز تر کند حاصل می شود همان چیزی که در بالا به تصویر کشیده شده
سلام از دیدگاه روان شناسی اجتماعی ما انسانها در جمع تحت تاثیر رفتار دیگران قرار می گیریم و فردیت خود را تا حدودی از دست می دهیم برای همین است که وقتی فردی مورد ضرب و شتم قرار می گیرد بقیه به هم نگاه می کنند و با خود می گویند : اگه کمک کردن درست باشه پس چرا هیشکی کمک نمیکنه
ReplyDeleteاین مسئله تا حدی توجیه پذیره اما این که نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل نکرده بسیارخجالت آوره برای این حکومت
سوال:چرا مردم پا پیش نگذاشتند؟
ReplyDeleteقصد من محکوم کردن نیست،قبول دارم تحت تاثیر هم جو نرفتند.ولی چه چیزی سبب شده که عده ای پا پیش بگذارند،در برخی از فرهنگ ها، و عده ای از کاری چنین خودداری کنند؟
در مورد موبایل و حادثه ی میدون کاج که باید بگویم اگر قرار بود مردم فکر کنند که ایران این حال و روز را نداشت،روز به روز جامعه بیشتر به سمت ظاهرگرایی و پوچی قدم بر میدارد و شما از انسان های پوچ نمی توانی انتظار دل به خطر سپردن داشته باشی!مردم را در یک حد وسطی که دائماً دغدغه ی از دست دادن یک قران و دوزارشان را دارند نگه داشته اند و دست و بالشان را پر کرده اند از تکنولوژی که فرهنگ به کار گیریش را ندارند .
ReplyDeleteدر مورد دوم که خوب باهم صحبت کرده ایم پیش ازین،من هم مخالفم!
عزیز دل برادر
ReplyDeleteنتیجه گیری ات شتابزده است
قبول دارم که تفکر برای بهبود رفتارهای روانی بسیار هم ارزنده است،اما به کلی گویا نیست.به نظرم مشکل تا حد بسیار زیادی به روان اسیب خورده مردم باز می گردد و نه - در اینجا - به فکر مردم
زمانی که روان مردم اسیب ببیند دیگر توقع عکس العمل های عاطفی و مسئولیت پذیر چندان منطقی نیست
سلام
ReplyDeleteدر دسترس بودن وسیله ای که بشود باهاش فیلم و عکس گرفت وجه مثبت هم دارد . اطلاعات و خبرها سریع منتقل می شود برخی از رفتارهای اجتماعی به جهت در معرض دید بودن اصلاح می شود و... اما خوب از آن طرف شکل افراطیش همین می شود که ما میبینیم . استفاده منفی از یک تکنولوژی هم به روحیات و فرهنگ ما بر می گردد. سرک کشیدن به زندگی مردم و بی تفاوت بودن به رنج کشیدن دیگری ربطی به موبایل ندارد از قبل هم وجود داشته
درباره این کراوات اسلامی هم چه عرض کنم ؟ بعد می گویند کجای اسلام خشونت دارد ؟
1
ReplyDeleteچیزی که (نوشینه) اینجا نوشته نکتهی بسیار مهمی هست و برایم سوالی پیش آورد
در آن شرایط چه چیزی میتوانست مردم را برای کمک کردن به مجروح به حرکت وادار کند و نتیجه را تغییر بدهد؟
شاید بزرگترین سوال هم همین باشد
ReplyDeleteالبته من در چند بلاگ قبل متنی در این رابطه نوشته بودم،این مسئله من را زجر می دهد.دور نیست چنین بلایی سر خودمان هم بیاید و دیگران نظاره کردن را به پیش قدم شدن ترجیح بدهند
این مسئله منافاتی با روانشناسی اجتماعی ندارد.باید به این پرسش هم پاسخ داده بشود.چرا عمل گرایی تا این حد در وجود ما تقلیل پیدا کرده.شاید اگر بیست و یا سی چهل سال قبل بود مردم پیش قدم می شدند برای انجام کاری،کمکی،چیزی
سلام عزيزم خوبي ؟ گفتم يك حال و احوالي كرده باشم . دوست دارم هر روز بنويسي بخوانم
ReplyDeleteمرسی بابت لطفتان
ReplyDeleteراستش من سه روز یک بار مطلبی را آپ می کنم
تشکر بابت بی نهایت بطفتان
جالب بود
ReplyDeleteشاد باشي